Pengumuman !

Selamat Datang Ke Laman Web Masjid Darussalam Puchong. #Untuk memberi sumbangan kepada Masjid Darussalam Puchong boleh masukkan ke No Akaun Bank Al Rajhi 12700 1881 4705 77. Sila SMS/maklumkan kpd Tuan Nazir () diatas apa-apa sumbangan yang dibuat untuk tujuan pengurusan.

Selasa, 5 Jun 2018

PROGRAM MUBALIGH HIJRAH

Masjid Darussalam telah bekerjasama dengan NGO Mosquecare Malaysia dan Madrasah Mualimin Muhammadiyah Yogyajakarta untuk menjadi salah satu lokasi persinggahan untuk pelajarnya dalam Program Mubaligh Hijrah Indonesia-Malaysia-Thailand 2018. Ini merupakan kali kedua program dijalankan di Masjid Darussalam di mana program pertama yang dijalankan pada tahun 2017 mendapat respon yang cukup baik daripada para jemaah dan ahli kariah.

Program Mubaligh Hijrah Nasional & Internasional adalah merupakan kegiatan tahunan yang diadakan oleh Madrasah Muallimin dan Muallimaat Muhammadiyah Yogyakarta. Para pelajarnya dari tingkatan 5 dikirim ke pelbagai sasaran dakwah untuk melakukan tugas sebagai mubaligh di masyarakat. Tugas-tugas yang dilakukan seperti
Pengajaran,
Pembinaan anak-anak sekitar tempat kegiatan,
Mengajar transliterasi Al-Quran, dan
Ikut menyemarakkan kegiatan Ramadhan di tempat bertugas

Di Masjid Darussalam, dua orang pelajarnya telah mengajar kelas harfun iaitu kelas pemahaman Al-Quran secara makna selama 2 minggu dalam bulan Ramadan. Dua kelas telah ditubuhkan masing-masing untuk kelas lelaki dewasa dan kelas wanita dan alhamdulillah ianya mendapat penyertaan yang baik dari para peserta.

Dengan kemudahan dan fasiliti yang lengkap, Masjid Darussalam telah dipilih sebagai lokasi akhir berkumpul semua pelajar-pelajar Madarasah Mualimin daripada seluruh Malaysia dan Thailand. Dianggarkan seramai 65 orang pelajar telah berada di Masjid Darussalam selama 2 hari sebelum bertolak balik ke Yogjakarta, Indonesia.