Pengumuman !

Selamat Datang Ke Laman Web Masjid Darussalam Puchong. #Untuk memberi sumbangan kepada Masjid Darussalam Puchong boleh masukkan ke No Akaun Bank Al Rajhi 12700 1881 4705 77. Sila SMS/maklumkan kpd Tuan Nazir () diatas apa-apa sumbangan yang dibuat untuk tujuan pengurusan.

Ahad, 12 Ogos 2018

PENDAFTARAN AHLI KARIAH MASJID DARUSSALAM

Merujuk kepada Mesyuarat Agung Khas Pemilihan dan Pencalonan Pegawai Masjid & Ahli Jawatankuasa Kariah Masjid yang akan diadakan pada bulan hadapan, pihak pengurusan Masjid Darussalam ingin mewar-warkan pembukaan pendaftaran ahli kariah kepada semua. Pendaftaran ini sebenarnya terbuka sepanjang tahun bagi ahli kariah yang masih belum mendaftar. Pendaftaran adalah berdasarkan GARIS PANDUAN PENDAFTARAN AHLI KARIAH MASJID DAN SURAU NEGERI SELANGOR yang dikeluarkan pada 16 Julai 2018 oleh Majlis Agama Islam Negeri Selangor. Matlamat utama garis panduan ini adalah untuk:

1. Memastikan proses bancian dan pendaftaran daftar ahli kariah yang bermastautin atau bermukim
dalam kariah masjid dan surau dapat dikemaskini  sebagaimana kehendak peraturan 10(i), 18(l), 20(k), 30(1)(k), 31(i) dan 36(k) Peraturan-peraturan Masjid dan Surau (Negeri Selangor) 2017.

2. Mendaftarkan ahli kariah secara teratur dan sitematik.

3. Menjadi rujukan dalam urusan penentuan status ahli kariah dalam Mesyuarat Agung Khas Pencalonan dan Pemilihan bagi anggota Jawatankuasa Kariah atau Jawatankuasa Surau


SYARAT-SYARAT AHLI KARIAH YANG LAYAK BERDAFTAR

Pendaftaran ahli kariah Masjid / Surau dilaksanakan bagi memenuhi kehendak Peraturan - Peraturan Masjid dan Surau (Negeri Selangor) 2017. Bagi tujuan pendaftaran ahli kariah masjid dan surau, syarat-syarat kelayakan untuk didaftarkan sebagai ahli kariah adalah seperti berikut:

1. Warganegara Malaysia.

2. Berumur 18 tahun dan ke atas bagi lelaki dan perempuan.

3. Tinggal tetap bermukim dan bermastautin di dalam kariah masjid atau surau sekurang-kurangnya tiga (3) bulan.

4. Berpegang dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

5. Solat berjemaah di masjid atau surau dalam kariah;

6. Membayar zakat fitrah dalam kariah;

7. Menunaikan solat hari raya;

8. Solat Jumaat dalam kariah masjid;

9. Ahli kariah surau juga adalah ahli kariah masjid yang di bawah pentadbiran masjid berkenaan.

Borang pendaftaran seperti di bawah boleh didapati di masjid. Sila pastikan borang telah lengkap diisi dan disertakan dengan salinan kad pengenalan kepada pegawai masjid